v34 ( 33+0)

Hej på er! Tisdag igen, och ny graviditetsvecka! V 34! Kan inte förstå att dom snart är här hos oss?
Börjar bli nervöst! Har vi köpt allt? Vaggan är inte klar!
 
Jag har inte packat klart bb väskan,
fast jag sagt att jag ska göra det några veckor nu.. Det slog mig nog igår att ja,
dom kan komma vilken dag som helst nu!
 
Vart är alla saker, Bilstolarna ska ställas fram snart? Jag som packat undan allt
så bra, och nu ska det fram!
 
Har dom tillräckligt med kläder? Ja det har dom, kanske aningen för mkt?
Ska jag bädda sängen? Vagnen? 
 
Ja ni, det är många frågor i mitt huvud, och google är ett bra verktyg när det  känns annorlunda
i kroppen eller vad man ska ha för bröstpump. Ja justja, Jag måste in och beställa en bröstpump!
 
Jag börjar verkligen fundera på om min kropp kommer att orka med
en förlossning, två barn som ska ut. Jag är ju konstant trött nu! Orkar
knappt gå runt huset vissa dagar!
 
 

Förlossningen

När det är dags att föda tvillingar så är det vanligt att båda barnen ligger i huvudläge och det finns därför inga hinder för en vanlig förlossning. Om kejsarsnitt rekommenderas så avgörs detta av tvillingarnas storlek, deras fosterläge och av tidigare förlossningar. Ungefär hälften av alla tvillingar föds på naturlig väg medan hälften av barnen förlöses med kejsarsnitt.

 

Naturlig förlossning
Om du inte fött innan det beräknade förlossningsdatumet så sätts förlossningen normalt igång. Helst så ska du inte gå längre än till vecka 40 då moderkakan därefter inte orkar försörja fostren lika bra. I cirka 45% av fallen, ligger båda barnen med huvudet nedåt och en naturlig förlossning är då att föredra. Även om bara en av tvillingarna ligger med huvudet nedåt så går det att genomföra en naturlig förlossning. Runt vecka 34 bör du som ska föda tvillingar planera förlossningen tillsammans med barnmorska eller läkare. Tvillingar föds i regel ett par veckor tidigare än andra barn.

 

Kejsarsnitt
Förlossningsläkaren föreslår kejsarsnitt om han bedömer att något av fostren inte klarar av en naturlig förlossning. Man rekommenderar även kejsarsnitt när den tvilling som ligger längst ned ligger med stjärten nedåt, sk sätesbjudning. Likaså rekommenderas kejsarsnitt om tvillingarna av någon anledning behöver komma ut före vecka 34. Detta kan exempelvis handla om att barnen är särskilt små och sköra eller att mamman är sjuk.

 
Ultraljudet v 18, Tänk va små dom va! Och vad dom har växt fram tills nu!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: IDA - bf 29 april ♥

sv. Ja Jonas mamma har shoppat loss lite på Kappahl till oss, men jag har inte vågat ännu. Är så rädd för att nåt ska gå fel fortfarande! :(

Svar: Det kommer gå bra! <3 kram
Malin Hedblom

2013-12-17 @ 13:34:27
URL: http://idasbeauty.se
Postat av: IDA - bf 29 april ♥

sv. Ja Jonas mamma har shoppat loss lite på Kappahl till oss, men jag har inte vågat ännu. Är så rädd för att nåt ska gå fel fortfarande! :( Kram

2013-12-17 @ 13:34:48
URL: http://omlillaartan.blogg.se
Postat av: Jossan

Åh så spännande! Tiden rusar iväg! Snart är Alfred och Agnes här!
Jag kan inte fatta att vår Elsa är 4veckor redan! Tyckte vi var på förlossningen nyss! Nu ligger vi och myser i soffan. Idag har vi haft en riktig mysdag. Ett tips att ha i BB väskan, ett mjukt toalettpapper. Det som finns på BB är lika hårt som asfalt:)
Kram Jossan

Svar: Så mysigt! Tack för tipset! Ska packa ner det på en gång! Hihi
Kram kram
Malin Hedblom

2013-12-17 @ 14:31:18
Postat av: Anna-Lena- mamma till 3 trollungar, snart 4

De där med hur mycket kläder man ska ha till bebis/ bebisarna är svårt.
Upptäckte nu när jag packade bb väskan att vi "bara" har 8 set med kläder.
Med dem andra har jag haft mycket mer. Men nu tvättar jag ju 2 maskiner om dagen så hinner nog inte bli tomt i lådan här.

Svar: Förstår det! Men bättre med för mkt än för lite ;) hihi
Malin Hedblom

2013-12-17 @ 14:52:21
URL: http://annalenanordmark.blogg.se
Postat av: Emma | Tillvaron

Ååå va spännande! Jag är prick tre veckor efter dig, men lär väl troligen föda mer än tre veckor efter dig. :)

Svar: Va roligt!! Hihi det vet man aldrig :) kram
Malin Hedblom

2013-12-17 @ 14:56:41
URL: http://tillvaron.se/emma
Postat av: karin

Så spännande att de snart är här!! Jag är två veckor efter dig med mina twins. Ska bli så spännande!!! Känns både läskigt och spännande att föda två! Vi ska känna oss utvalda som har äran att få bära två barn, föda två och få två på samma gång! =)
Jag längtar till år 2014...vill helst inte föda i december...hur känner du inför det?
Lycka till med allt! Kramar Karin

Svar: Åh va roligt!! Ja snart är det dags! Dom
Kan ju nästan komma närsomhelst nu! Börja bli nervöst!! Jag vill helst att det blir 2014!! :) bara efter 00.00 så är det fritt fram! Kram kram
Malin Hedblom

2013-12-17 @ 17:16:20
Postat av: Amanda Lundkvist

så härligt med tvillingar :D

Svar: Ja underbart! :)!
Malin Hedblom

2013-12-17 @ 18:03:20
URL: http://mandacecilia.blogg.se/
Postat av: Marie

Ohhh inte långt kvar och ja packa väskan för det hade jag ej gjort och vi fick inget med oss så sambon fick köpa en massa då vi kommit till bb sedan , hihi

Svar: Hihi! :D så svårt att packa ju!
Malin Hedblom

2013-12-17 @ 19:57:41
URL: http://myflowergirl.blogg.se
Postat av: Rebecca Nilsson | Just be yourself!

Vill du bli den bästa designbloggen?:D

- http://rebeccahnilsson.blogg.se/2013/november/tavling-for-basta-designbloggen.html#comment

2013-12-17 @ 20:11:23
URL: http://rebeccahnilsson.blogg.se
Postat av: Lina-mamma till Ella och bebis på väg!

Med dottern fick vi skriva ner vars 3 namn jag flick och han pojknamn men nu har jag inte den blekaste aning vad nästa ska få heta:/

Svar: Hmm :/ det är så svårt!
Malin Hedblom

2013-12-18 @ 07:23:22
URL: http://linapetite.blo.gg
Postat av: Catrine

Jag kan rekommendera MAM's bröstpump! Väldigt bra!

Svar: Tack för tipset! :D
Malin Hedblom

2013-12-18 @ 08:50:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0